Automatyczna skrzynia biegów to skomplikowane urządzenie wymagające wyraźnie więcej troski niż przekładnia manualna. W wypadku wystąpienia usterki naprawa jest skomplikowana i wymaga profesjonalnego mechanika. Jakie były typowe awarie w 2010 roku? W jakich modelach aut występuje najwięcej usterek?

 

Przede wszystkim należy pamiętać, że automatyczna skrzynia biegów to czuły mechanizm.
Jej awarie są naturalnie wliczone w proces użytkowania samochodu. Jednak najwięcej usterek powodują sami użytkownicy. Nie przestrzegają zaleceń serwisowych czy zasad prawidłowej eksploatacji – mówi Wojciech Pauk, właściciel firmy Auto Józefów. Wiele konstrukcji wymaga naprawy przed upływem 200 tys. km. Najczęściej powodem problemów jest elektronika, która wpływa na złe działanie skrzyni i uszkadza mechanikę – dodaje W. Pauk.

Zdarza się, że kierowcy przełączają dźwignię zmiany biegów na pozycję „N” (Neutral) podczas jazdy. Takie zachowanie powoduje, że ciśnienie smarowania spada prawie do zera i może skutkować trwałym uszkodzeniem mechanizmu. Ogromne znaczenie dla żywotności „automatu” ma również płynne ruszanie z miejsca oraz nieprzeciążenie auta. Przewożenie bagażu większego niż zalecany przez producenta czy też ciągnięcie przyczep w autach do tego nie przystosowanych niszczy przekładnię.

Najczęstsze usterki 2010:
• szarpanie przy zmianie biegów
• ślizganie się sprzęgła
• rozłączanie napędu: auto nie rusza
• brak wstecznego biegu
• brak wysokich biegów
• auto nie przełącza biegów na zimnym silniku
• uderzenia przy przełączaniu skrzyni na R (wsteczny bieg) i na D (jazda do przodu)
• auto na desce rozdzielczej nie pokazuje na którym biegu jedzie pojazd

Trudno określić typowe niedomagania „automatów”. W Volvo V70, S60, XC70 oraz XC90 najczęściej psuje się sterownik hydrauliczny, a konkretnie zamontowane w nim elektrozawory – skrzynie nie zmieniają płynnie biegów. Typową usterką w Renault Megane, Laguna, Scenic przy 4. biegowej skrzyni, jest również uszkodzenie dwóch elektrozaworów ciśnieniowych. Auto po ruszeniu przechodzi w tryb serwisowy. To samo dotyczy starszych modeli Citroena i Peugeota. Właściciele Audi A4 i A6 wyprodukowanych po 2000 roku, z przednim napędem, zwykle kompleksowo naprawiają skrzynie. Bezstopniowe skrzynie CVT Multitronic należą do jednych z bardziej awaryjnych. Poprzednie modele tych aut miały problemy głównie ze sprzęgłami hydrokinetycznymi i to właśnie ten element powodował uszkodzenia kolejnych podzespołów. To samo dotyczy skrzyń 5. biegowych montowanych w VW Passatach. Problemy ze sprzęgłami hydrokinetycznymi dotyczą wielu marek i wielu producentów skrzyń biegów automatycznych. W Mercedesach szczególnie z silnikami wysokoprężnymi uszkodzony zmiennik momentu powoduje wibracje i drgania przypominające jazdę do brukowanej drodze. W najnowszych modelach aut tego producenta wyposażonych w skrzynię 7g Tronic występują częste szarpnięcia przy zmianach biegów spowodowane nieprawidłową pracą bloku hydraulicznego. Podobnie objawy powoduje uszkodzenie tego podzespołu w poprzednim modelu VW Touareg i Porsche Cayenne.

Masz któryś z poniższych modeli? Uważaj! Obserwuj swoje auto i zwróć szczególną uwagę na sposób użytkowania.

• Volvo V70, S60, XC70, XC90 (skrzynie 5. biegowe- AW55-50 i 6 biegowe AF40)

• Renault Megane, Laguna, Scenic (skrzynia AW 55-50 i pochodne oraz skrzynia DP0)

• Audi A4 i A6 z przednim napędem po 2000 (skrzynia Multitronic)

• Audi A4 i A6 oraz VW Passat ( 5. biegowa ZF 5HP19)

• Mercedes klasa: C , E , G , R , S