Kupujesz samochód używany z automatyczną skrzynią biegów? Nie daj się oszukać!

Samochody z automatyczną skrzynią biegów stają się coraz bardziej popularne na polskim rynku. Nie mamy z nimi jeszcze dużego doświadczenia. Jak sprawdzić, czy kupując używane auto, automatyczna skrzynia biegów działa poprawnie i nie narazić się na dodatkowe koszty związane z naprawą? Oto kilka porad.

Zakup samochodu to jedna z ważniejszych decyzji w życiu. Wybór marki i modelu często zapadna na długo przed planowanym zakupem. Ze względu na rachunek ekonomiczny częściej kupujemy samochody używane. Tu pojawia się ryzyko, nie mamy 100% gwarancji, że samochód, a zwłaszcza automatyczna skrzynia biegów nie są uszkodzone. Zanim więc zapłacimy i podpiszemy umowę sprawdźmy, czy informacje przekazywane przez sprzedającego sa prawdziwe.

Po poradę do specjalisty

Najpewniejszą metodą sprawdzenia stanu skrzyni biegów jest udanie się do firmy specjalizującej się w naprawie tych podzespołów. Specjaliści będą w stanie ocenić kondycję automatu i doradzić nam w razie pytań lub wątpliwości.

Jazda testowa

Jazda testowa mimo, że jest standardem w procesie zakupowym samochodu, zazwyczaj jest bardzo krótka – dookoła osiedla, parku, bloku. Jeśli kupujemy samochód z tzw. automatem, warto wybrać się na długą jazdę, nawet 20-30 km. Skrzynia automatyczna jest urządzeniem, które działa dzięki wytworzeniu wewnątrz ciśnienia oleju i kierowania go w określone zespoły sprzęgieł. Często zdarza się, że gdy auto jest zimne, pracuje prawidłowo, natomiast po rozgrzaniu występują problemy w pracy przekładni. Jest to związane z gęstością oleju – zimny olej jest gęsty i wytwarza wyższe ciśnienie, natomiast kiedy uzyskuje swoją normalną temperaturę pracy, staje się rzadszy i następują straty ciśnień. Żeby sprawdzić zatem czy skrzynia działa prawidłowo, musimy ją dobrze rozgrzać – mówi Wojciech Pauk, właściciel firmy Auto Józefów. Podczas jazdy testowej zwróćmy również uwagę, jak zachowuje się auto po włączeniu biegu. Prawidłowo powinno powoli poruszać się do przodu lub tyłu. Zmiany biegów powinny następować płynnie, bez szarpnięć czy prześlizgów.

Sprawdzanie płynów

Kiedy wypróbowaliśmy już samochód na jeździe testowej możemy jeszcze dla pewności zajrzeć pod maskę. Niektóre pojazdy wyposażone są w miarkę do sprawdzania poziomu płynu w  automatycznej skrzyni biegów. Pomiar ten należy wykonywać na pracującym silniku, gdy dźwignia zmiany biegów jest w pozycji P lub N. Olej powinien być czysty, klarowny. Jeśli ma postać zawiesiny w kolorze brązowym lub różowym może to świadczyć o uszkodzeniu chłodnicy i zmieszaniu się płynu chłodzącego z olejem. Takie uszkodzenie oznacza remont całej przekładni i dodatkowe koszty. W miarę naszych możliwości sprawdźmy również szczelność skrzyni biegów. Wyciek oleju z przekładni nie tylko zanieczyszcza środowisko, ale także powoduje zatarcia skrzyni biegów a naprawa po raz kolejny odbije się na naszym portfelu.
Pamiętajmy, że zakup samochodu to inwestycja na lata, nie dajmy się oszukać. Starajmy się sprawdzić jego stan przez zakupem, najlepiej jak możemy, nie ufając jedynie słowom sprzedającego.